En av våra tilläggstjänster är managerad driftövervakning. Då tar Adminor emot larm och driftinformation från de system vi övervakar hos en kund.
Vi ser notifieringar via GUI (grafiskt interface), via epost och SMS.
Är det väldigt viktiga tjänster så får vi även uppringningar av automatiska system oavsett tid på dygn.
När vi tar emot larm så klassifierar vi det enligt en skala med allt som kan lösas ”next business day” till det som går på SLA prioritet dygner runt. En ticket skapas och vi notifierar via epost, sms eller telefon beroende på vilken tid på dygnet samt vilken grad av incident. Därefter bestämmer man hur felet ska hanteras och implementerar en lösning.
Vill man inte använda sig av tjänsten managerad driftövervakning så går det givetvis bra att sköta sådant själv. På IDG har man skrivit en bra artikel för de som vill övervaka sina tjänster med hjälp av Pingdom. Artikeln är mer av en guide på hur man kan anpassa Pingdom för sitt eget behov.